Direktlänk till inlägg 21 mars 2012

Mot Sunderbyn

Av Karin Larsson - 21 mars 2012 16:10

Jaha, då var det bestämt!

I måndags så kom läkaren och tyckte att det var väl dags för oss att börja flytta till hemsjukhuset, dvs Sunderbyn. Hon tog kontakt med Sunderbyn och idag är det ett faktum, på fredag lämnar vi Umeå! Som ni då förstår så börjar Jamie vara ganska stor och duktig, han behöver bara CPAP för att andas och allt annat sköter vi om rätt bra. Vi ger han mat och mediciner, Göran fixar inhalationsmedicinerna han ska ha, vi tvättar och byter blöja och nu kan vi även bada honom bara vi får lite hjälp av en sköterska. 

I måndags blev han 32 graviditetsveckor, fasikens vad tiden har gått fort, det innebär att på lördag är det 10 veckor sedan han föddes på Sunderby Sjukhus. Vägen sen dess har ju vart upp och ner och den är långt ifrån över, men det känns som att vi är på god väg nu. Just nu längtar jag bara tills han slipper CPAP, då är det bara syrgasgrimma och då är det lättare att ta med honom, låna en vagn och gå runt lite.


Vid måndagens  vägning och mätning kom han upp i:

38 cm lång

1618 gram tung och

26,7 cm i huvudomfång





I måndags vart det synundersökning nr 2, den gick mycket bättre, därför är det en mörk bild på honom här, ville bara visa honom för mormor och "extra mormor" i bodyn som dom köpt åt honom.





Så här snyggt vart det med filten som han fick utav släktingarna på sin pappas sida. Alla sköterskorna har vart och tittat och klämt på filten, dom tycker den är jättefin!  


"Har ni sett att jag kan le"  

Jag väntade in länge på att han skulle le och plötsligt så kom ögonblicksbilden!


Nu har Göran redan börjat att packa väskan med kläder, den är proppfull och väger en hel del. Då var det bara resten av vårt boende, tror vi behöver ett släp...

  

 
 
Ingen bild

ida

21 mars 2012 16:44

Vad skönt, det är ju ett tecken på att allt går som det ska :)

Jag har varit sjuklig så har inte vågat mig upp och hälsa på :/ men vi får träffas i sommar med barnen :)

Karin Larsson

21 mars 2012 17:15

Det låter som en bra ide! Vi kommer ner till Umeå igen då han ska operera sitt bråck, då kanske vi kan ses.

 
Ingen bild

Linnea

21 mars 2012 18:56

Hejja! Vad spännande! Då är ni ju nästan hemma på riktigt!!

 
Ingen bild

Lino

21 mars 2012 19:16

Åhh så underbart! Det kommer gå jättebra- förstår att det är lite läskigt att lämna "trygga Umeå". Längtar sååå efter att få träffa er!!! Många kramar <3

 
Ingen bild

Viveka

21 mars 2012 19:51

Åh vad jag blir glad :-))) men det finns ju ett litet men jag tror ju inta att jag får komma upp och titta på honom, men man vet aldrig. Ni är så välkommen hem. Kram från "Extra mormor"

 
Ingen bild

Monica

22 mars 2012 00:34

Vad skönt det kommer bli när ni väl installerat er där. Ett steg närmare hemfärd på riktigt. Och vad fin han var i den röda bodyn!

 
Lisa

Lisa

22 mars 2012 06:04

Å va glad jag blir för er skull! Det är ju ett super stort steg i rätt riktning!! Herre gud vad fort det går. JAg tycker att det går mycket fortare för alla andra än vad det gör/gjorde för oss (men så är det ju naturligtvis inte)

http://prematurmamma.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Karin Holmberg

22 mars 2012 21:01

Hej!

Jag hittade hit via min mor som tipsade om din blogg. Är själv från Boden och min mormor arbetade på posten tillsammans med din mamma så därför visste min mamma om dig. Hursom, jag bor i Stockholm nu och den 19 jan födde jag vår dotter i vecka 28+0 på KS här i Stockholm. Hon vägde 1123gr och var 35cm lång när hon föddes. Känner igen mycket av det du skriver. Alla upp och nedgångar känslomässigt, hur man kan irritera sig på sköterskor som kläcker ur sig klumpiga kommentarer och allt jobb med CPAP, kuvös och slangar hit och dit. Efter fyra dagar på KS flyttades vi till Södersjukhuset. Vår dotter, som heter Maggie, låg i kuvös fram till v. 30 och från v.32 hade vi henne på familjesal där vi bodde med henne tillsammans. När hon var v. 35 fick vi åka hem med henne och har nu haft hemsjukvård i ungefär tre veckor. På tisdag då hon är v. 37+5 ska vi bli helt utskriva från sjukhuset! Hon väger nu kring 2,3kg och är ca 44cm lång.

Jag vet att när man är på sjukhuset tror man aldrig att det kommer ett slut men det gör det. Jag hoppas att ni också snart får komma hem med er lilla gosse och att få vara en familj "på riktigt"! Kanske ses vi i Boden till sommaren!

 
Ingen bild

Anna

23 mars 2012 12:04

åhh är såååå glad att ni äntligen kommer hem...som jag har längtat <3 <3 <3 min söta syster...ja som du förstår är det tårar igen ;)
love ya

 
Linda - Hugos mamma

Linda - Hugos mamma

25 mars 2012 22:22

Är så nyfiken på att höra hur ni har det "hemma", vilket stort steg att åka hemåt :) kram

http://Enlitenbebisimagen.blogg.se

 
Ingen bild

Tant Britt

27 mars 2012 20:39

Längtar ännu mer till Boden nu ;) Vill verkligen träffa Jamie och vill gärna träffa dig som mamma. Konstigt men vi delar faktiskt en fantastisk upplevelse nu - den att bli mamma. Kram på er o lycka till med "nya boendet"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin Larsson - 21 oktober 2013 12:00

Pulkbild från förra vintern. Finkläder. Sommarens roligaste; bärplockning i trädgården. Kan själv klättra och sätta sig. Jordgubbar och grädde är nam-nam. Hästskoj. Första gången på utebadet. Inskolning på dagis. Då och nu. Höstfix i trädgå...

Av Karin Larsson - 17 oktober 2012 22:39

Minimannen har somnat i vår säng, ska snart lyfta över honom till hans egna säng. Tror dessutom att jag får sängen för mig själv eftersom Göran somnat på soffan, nice! ;-)...

Av Karin Larsson - 12 september 2012 21:43

Imorse så bestämde jag mig för att jag och Jamie skulle prova på babysång på biblioteket, jag som vanligtvis är livrädd för nya saker tog mig i kragen och packade ner mini i vagnen. Som tur är så är man ju bekant med hon som håller i sången så det kä...

Av Karin Larsson - 10 september 2012 10:32

Efter lite gröt, lite äppelpure och ersättning så var det tack och god natt igen. Verkar som jag får äta frukost själv idag, inte lätt att vara mamma ;-)...

Av Karin Larsson - 8 september 2012 10:58

Passar på att försöka skriva ett inlägg innan minimannen vaknar, får väl se hur det går, tar väl flera timmar innan jag är klar med det här inlägget annars.   Här flyter då allting på, jag kan inte klaga, Jamie sover, äter och beter sig som vilke...

Presentation


Livet med Jamie
vår son född prematur i v. 22+5
Jag hoppar lite tidsmässigt, så det kan komma inlägg ifrån Januari som jag skriver nu i februari, tar lite tid att komma ihåg allt som hänt.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards