Alla inlägg under mars 2012

Av Karin Larsson - 10 mars 2012 22:00

Den här dagen hade min mamma planerat, förmiddagen skulle hon och jag sköta Jamie och pappa å Göran fick hitta på nåt annat, sen på kvällen då det var melodifestivalen skulle dom ta över. Tanken var att jag, mamma och Helena skulle ha lördagsmys med popcorn och melodifestivalstittande. 

Sagt och gjort, vi tog dagpasset. Sköterskan som jobbade tyckte att det är bra om vi har nåt rutinschema hur och när vi ska vara däruppe, så hon planerade att vi ska va däruppe klockan åtta på morgonen (zzzz) mata, fixa och sedan även mata klockan tio. Sen har vi egentid fram till klockan 14 då det är nästa matning och sedan vara där och fixa tills middagsdags för att sen igen komma upp klockan 19 och tvätta, väga för att sen igen mata. Göran tycker det är en ohelig tid att vakna på, jag måste ju hålla med är ingen morgonmänniska, och JA JAG VET, vi kommer ha det mycket "värre" när vi kommer hem med honom, men då är det hans mat och sovklocka som gäller, inte sjukhusets varannan-timme-ska-han-ha-mat-policy. Vi matade honom vid tio, tog egentid, drog iväg på Teg och köpte pizza på Robertos, tydligen stans godaste pizzor, sen tillbaka och fortsätta sköta 14, 16, 18, 19 tvättning sen vid 20 satte sig min pappa med honom i kängurustolen och hade morfar och bebismys. 

Samtidigt med kängurusittningen så satt jag, mamma och Helena i dagrummet och myste med popcorn, te och melodifestivalen, härligt det där med att kunna koppla bort en stund och bara vara.



Mysigt med morfar, gammal bild bara, Jamie hade fortfarande respirator här.  


  

Av Karin Larsson - 9 mars 2012 21:00

Denna kväll fick Jamie bada för första gången! Det var sköterskan som tyckte vi skulle prova på det, jag nervös som vanligt, är alltid nervös när det blir nya saker på gång, inte så konstigt kanske.

Innan vi fått av han kläder och blöja hann han bli på riktigt dåligt humör, riktigt jäkla ond åt oss och låg där och grinade sitt svaga tysta grin, men så fort han kom i vattnet vart han hur lugn som helst. Sköterskan höll och badade, jag höll ett stenhårt grepp om syrgastuben och Göran fick fixa allt runtomkring och fota. Dock glömde vi bort att väga honom, det är alltid nåt man glömmer varje gång det är tvättningsdags.


 


 

Dom pyssliga sköterskorna fotar och gör fina bilder att hänga upp bredvid skötplatsen.


 

Lite blå här, men läget är under kontroll!


 

Pappa fotar, mamma håller ett kramaktigt tag i tuben


 

Han var vaken, men tyckte det var så skönt att han blundade nästan hela tiden


Strax efter badningen kom mina föräldrar, det är därför bloggen blir lidande på helgerna, jag tar mig tid att umgås med dom så måndagen innebär massa uppdaterande.

Av Karin Larsson - 8 mars 2012 17:12

Jag har ju nämnt tidigare att som småförälder så blir det mycket skitsnack, därför bjuder jag på lite mera igen..hehe!


Dom gav Jamie mer urindrivande medicin idag, precis som jag gissade så tycker läkarna att han går upp för mycket i vikt, sagt och gjort, vi bytte på honom innan dom gav medicin och det resulterade i en lagom dos av både det ena och det andra. Efter lunchen skulle jag sitta med honom i känguru, hur mysigt som helst, jag hade till och med bjudit upp Helena att sitta och snacka skit men råkade somna, sorry! Strax innan fyra så är det dags för mat igen, men sköterskan ville kolla om det hade gett nåt resultat i blöjan, hon kollade in lite snabbt och konstaterade att det åter igen kommit både det ena och det andra. Han fick hoppa tillbaka i sin säng och så började jag byta på honom...


...ja..först var det bara normalt, torka rent, det kom lite mer av nr 2, torka lite mer, kom lite till, NU är han klar, börjar försöka städa undan runt om, nej vänta, det kommer mer och mer..och MER...och...PANG!

Han stökade ner hela bädden och sängen, tur att man inte stod i skottlinjeln och eftersom han beter sig som anden i Lotto reklamen så bjuder han på extra..igen..av allt..skitsnack och ännu mera skitsnack.

Jag har bildbevis på hela spektaklet, så vid nästa blöjbyte, varsågod Göran, din tur!


 

Den lugna söta Jamie,

ibland även en tickande 

bomb bestående av bajs

  

Av Karin Larsson - 7 mars 2012 23:45

Jag börjar väl som vanligt med att säga att det var väl inget ovanligt idag. Han sköter sig så pass fint så läkarna knappt tittar åt vårt håll längre i salen, känns väl på sätt och vis bra att dom tycker han är så pass stabil. Det blev iaf ingen flytt till lättvårdssal, sköterskorna som jobbar natt tyckte det var för tidigt och hade övertygat en av läkarna att vänta veckan ut, jag och Göran blev inte ledsna över det, snarare lättade.

Det enda som är gjort med Jamie idag är att han fått vätskedrivande medicin, det är alltid tomt i magen då vi kollar sonden och han går upp i vikt varje dag, lite väl mycket tycker väl läkarna, från gårdagens 1196 g till dagens 1226 g är lagom, men vi får höra vad läkarna säger imorgon.

Det svåra är att hitta lånekläder åt honom, han är ju fortfarande rätt liten men vi ska tvätta upp dom kläder han har fått så får vi se hur dom passar. I helgen fick han sin första body utav mormor och extra mormor och idag så fick han kläder från min moster, tack så mycket, han kommer se så fin ut i kläderna han har fått!!!


Jag och Helena som har barn på samma sal har förundrats över hur tallrikar och bestick försvinner härifrån, vi har väl råkat anklaga (utan bevis och på skämt) de andra som bor här på anhörigboendet, men när vi kollade köket på övervåningen så hittade vi igen allt...men vi förstår fortfarande inte vart en stol har tagit vägen, som ni märker så gör vi allt för att underhålla oss så gott det går under dagarna för att inte bli galna..hihi


  


Nu är det How I met your mother dags och sen sängen!

Natti!

Av Karin Larsson - 6 mars 2012 23:17

Den här dagen har verkligen vart lugn, det har inte vart så mycket utöver det vanliga. Man börjar ha sina rutiner, kliva upp och vara med på ronden vid halv tio, sen så är det mat varannan timme, däremellan ska man äta själv. Kvällarna innebär att tvätta och fixa för att sen mysa i lugn och ro tillsammans i kängurustolen. 


Imorgon så ska vi väl byta sal, jag vet inte vad jag tycker om det, meddelar imorgon då flytten är ett faktum. 

Men dom har sag att det blir lugnare för honom i den nya salen, om det nu gör någon skillnad i hans process har jag ingen aning om. Vi hade ju bestämt att inte ha för tyst runt omkring honom hemma, tror inte på tyst miljö där man måste tassa på tå när bebisen somnat. Nå ja, tror han är rätt härdad av pipande maskiner, väsande C-PAP och prat. 


Bilder och mera uppdateringar kommer imorgon, nu ska jag umgås med Göran som är tillbaka från Boden! 


  

Av Karin Larsson - 5 mars 2012 23:16

Jag förstår inte vart tiden tar vägen, men klockan går tokfort på det här stället. Tyckte jag nyss klev upp och nu är det redan dags för sängen, nå ja, skönt att man slipper sitta av tiden.

Idag skulle han få prova på nya C-PAP masken, så efter stök och bök med tvättning, vägning och mätning fick han på sig den där. Den verkar lättare att ha jämfört med den gamla, men den här nya har också sina brister, masken kan vara lite för mjuk och sen att hitta rätt storlek är ju en djungel. Vi började med medium för att avsluta kvällen med small. Som jag nämnde i tidigare inlägg så har hans näsa fått en annorlunda form, först av tuben från respiratorn och sen av gamla C-PAP'en som gör att den pekar uppåt.

 

Bildbevis på näsan.


Stackarn är så svullen dessutom av allt kortison. Pappa/Morfar säger att han ser ut som en engelsk bulldog och mamma/mormor säger han ser ut som Alfred Hitchcock...

 

Nya C-PAP masken


  Dagens vikt vart 1158 gram, längd 35 cm och ett huvudomfång på 25,2 cm.  


Men jag blir fortfarande inte riktigt klok på vem av oss han är lik...

Av Karin Larsson - 5 mars 2012 15:36

Idag  har vart en bra dag, bättre än igår kan man ju lugnt säga. Jag var verkligen upp och ner igår efter det där men har äntligen lugnat ner mig.

Samma sköterska jobbade nu på morgonen så vi har väl pratat om allt annat än det som togs upp igår, skönt, hade hon börjat igen så hade jag antagligen gått ner och lagt mig igen och inte gått upp förrän skiftbyte av personal. Har iaf suttit med Jamie på förmiddagen, längtar så tills man kan ta upp honom ordentligt i famnen, som en "riktig" bebis, men allt har sin tid, för en vecka sen så hoppades jag på att han skulle slippa respiratorn, och se, idag har det gått en vecka och han klarar sig fortfarande. 

Ikväll ska jag och sköterskan byta C-PAP igen, men nu ska han få prova på den nya "grimman", spännande att se hur det sitter. Den han har nu trycker upp näsan en del, så inte nog med att han har en gigantisk näsborre så har han även gristryne, stackars barn. Vi ska även väga och mäta, spännande att se om han har växt nåt sen förra veckan. Vikten går stadigt uppåt och han har dubblat sin vikt sen han föddes, stooooor kille, men ändå så liten.



 


Jag har ju glömt att skriva det roligaste, vi har hört honom "pipa" nu!!! I fredags så kom det små svaga gnyende ljud. Och idag när matsonden skulle bytas och han vart på dåligt humör så hörde man svagt hur han grinade för att han blev förbannad. 

På ronden idag pratade dom om att det kanske blir dags att byta sal, till lättvårdssalen, det är ju kul men ändå jobbigt, är det riiiktigt riktigt säkert på att han inte behöver vara kvar där, en stund till, kanske, snälla..fast jag förstår, han är inte i behov av samma vård som vissa andra, och han har ju även samma tillsyn som på intensivsvårdssalen. Detta innebär att vi hamnar bland dom stora bebisarna, dom som ser ut som jättar bredvid honom...i den här takten och som han sköter sig så känns Sunderbyn inte så långt borta, men jag tar inte ut något i förskott, vi får helt enkelt se!


Tack idag för den roliga posten! Väldigt uppskattat! Det handlade om en grötstöld den 24 februari, en tub gröt försvann, underligt men sant, och idag kom detta med posten från en kollega som tyckte synd om oss...


Tusen tack!!!   

Av Karin Larsson - 5 mars 2012 00:11

Varje helg så kommer mina föräldrar ner på besök från Boden, det innebär för oss socialt utbyte med omvärlden och att helgen verkligen innebär helg. Vi brukar åka ner på stan en sväng, gå ut och äta och varje söndag så åker vi och storhandlar, skönt med lite miljöombyte. Ibland tar vi oss ut på promenader på vardagarna, men det brukar vara lite segt ibland att ta sig härifrån. 

Jag och Göran har fr.o.m i fredags försökt lära oss tvättning av ansikte och byte av C-PAP näsa, det är fortfarande utmattande, jag spänner mig som en tok och vill vara försiktig men ändå någorlunda snabb för Jamies skull. Det kommer ta några gånger till innan jag tycker att det är ok, stressande att se när syret går ner på 60 och lägre.


Vet inte vad som hände idag däremot. Vi kom upp i vanlig ordning för han skulle ha mat, sköterskan hade redan börjat ge honom så vi fortsatte. Efter en stund kommer en annan sköterska, en av hans omvårdnadsansvariga,  och börjar prata om att vi borde vara där oftare, sitta med honom ännu mer och att vi inte alltid måste göra allt tillsammans utan att man kan turas om, den ena kan ta hand om honom så kan den andra gå ut på promenad osv osv osv..hon bara vräkte ur sig massa saker med slutklämmen att "det är ju för Jamies bästa". Mina känslor under den stunden var; förbannad, arg, sur, lessen, kränkt, sårad. Tack för den, det var precis det jag ville höra. Varje gång jag lämnar det här sjukhuset så får jag dåligt samvete, är jag borta för länge får jag dåligt samvete, om jag råkar somna på dagen för att jag är trött och i samband med det blivit borta nån timme får jag dåligt samvete. Ja ni anar mönstret. Min ständiga tanke är att dom dömer mig för att jag vart borta, för att jag inte tar hand om honom så mycket som dom förväntar sig. Göran och mamma såg på mitt ansiktsuttryck på en gång att jag vart förbannad. Men jag höll mun och fortsatte mata Jamie. Jag är en person som undviker diskussioner, hatar konflikter och börjar någon ha en hetsig diskussion (som inte jag är med i) så lämnar jag rummet. Nu vart det bara att bita ihop, gick därifrån helt tyst men när jag kom ner på rummet bröt jag ihop. Jag tokgrinade. 

Efter det att alla åkt till Boden, även Göran, så gick jag upp och tog hand om honom som planerat, höll huvudet högt och låtsades om som ingenting. När jag väl satt mig med honom så kom hon fram igen och pratade med mig och sa att hon förstod att jag hade blivit sur men att vi kunde prata imorgon istället. Jag vill inte prata imorgon. Jag vill bara låta det vara och fortsätta bry mig om min bebis. Vi har skött oss exemplariskt under förra veckan, nu under helgen har vi inte suttit med honom TVÅ gånger som dom hela tiden propsar på, men vi har iaf suttit en gång varje dag. Det kanske låter lite med en gång per dag, men om man förstår allt annat jobb som försigår mellan varje matning och att han ska få vila minst en halvtimme efter varje matning så går inte tiden alltid ihop. Nånstans däremellan måste vi få äta och sova också. Jag vet också att det blir mer ansvar på oss när vi kommer hem, men det blir en annan sak, då är det han som säger när han är hungrig, jag sköter om honom utan en saturationsmätare som säger att syret är lågt eller pulsen för hög. 

Blä, det här blev värsta gall-urskrivningen för mig...

  


Nåt roligt då?! Jo faktiskt. Efter sittningen ikväll så la jag tillbaka honom på mage med huvudet åt vänster, han låg och krånglade i sängen och verkade inte alls nöjd, efter en liten stund så ser jag hur han lyfter upp kroppen och vrider huvudet till höger och lägger sig ner. Chockad står jag och ser på, han ville tydligen ligga åt det hållet istället, ok då, var sån då. Hade ingen aning om att han var SÅ stark! Duktig kille! 

  

Presentation


Livet med Jamie
vår son född prematur i v. 22+5
Jag hoppar lite tidsmässigt, så det kan komma inlägg ifrån Januari som jag skriver nu i februari, tar lite tid att komma ihåg allt som hänt.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards