Alla inlägg under mars 2012

Av Karin Larsson - 4 mars 2012 00:04

Jag är ju en Mamma Mu, vareviga dag med ett mellanrum på 3-4 timmar så säger mina bröst till mig att det är dags för avlastning. Som tur är så får man låna en pumpmaskin på det här stället. Började redan att pumpa dagen efter han föddes och alla i personalen uppmuntrade till att man kan ge sin bebis mat, så lycklig som jag var har jag försett min son med mat så gott som hela tiden. Min stora "skräck" är att jag pumpar för lite att han inte ska få tillräckligt med mat, varje gång dom ökat på maten så har jag fått panik och tänkt att det här kommer aldrig och räcka. Idag äter Jamie varannan timme, när han får mat är det 15 ml varje gång. Man kan då räkna ut att det inte är några jättemängder. När vi kom upp igår så frågade sköterskorna om jag pratat med hon i mjölkköket, för hon tycker jag producerar för mycket och undrar om jag vill donera istället det överskott som blir, snacka om att jag blev paff, men jag medger att matte aldrig vart min starka sida, dessutom räknade jag med att dom ger honom allt jag åstadkommer. Göran har ju räknat åt mig många gånger och visat att det kommer att räcka i flera dagar framåt, men men, man kan aldrig vara säker..hihi. Så där har ni det, mitt liv och dygnsrytm styrs av mina bröst, tyvärr. Det känns iaf bra att man kan bidra med nåt här, dessutom får man en liten slant för det man ger!Ska skriva mer om lördagen sen, min söta karl har ockuperat datorn så det är lite segt att sitta med mobilen och skriva inlägg. Sorry för ett mindre roligt inlägg, tack och god natt från en trött mamma! :-)

Av Karin Larsson - 2 mars 2012 23:15

Har vart en fullt upp dag idag, så nu tar jag mig tid att skriva.

Morgonen blev en kängurusittning för mig och Jamie, pappa fick passa på att ha lite egentid. Lyckades lägga tillbaka honom i sängen efter vi suttit tillsammans, även om det är lättare nu att ta upp honom så är det fortfarande slangar att hålla koll på. Det gör inget om C-PAP näsan skulla lossna, det är bara att sätta tillbaka, men jag undviker helst det om det går. Vi har tvättat han idag, vi skulle prova att byta C-PAP näsan och tvätta huvud och kropp. Kroppen är inga problem, det har vi gjort förr, men huvudet nu då han har C-PAP, oj oj. Nu hade han ju lyckats få sköterskan som behandlade honom som en vanlig bebis, stackaren låg på mage och sov, hon kommer rycker upp honom och FLIP så har hon vänt han på rygg, snacka om chockad Jamie, han fattade ingenting och bara tokstirrade på oss. Efter allt knep och knåp med tvättningen och byte av mössa osv. så somnade han omgående. Jag och mamma var och kollade efter kläder till honom, hittade inget i hans storlek som var "pojkaktigt" så han fick en rosa body. Nu när vi var upp på kvällen hade han fått en blå på sig, undrar om någon sköterska tyckte det spelade roll om rosa och blått, jag och Göran bryr oss inte det minsta.


Dom två senaste dagarna har jag vaknat av mardrömmar, drömmer att han har jättedålig syresättning och dom arbetar frebilt för att få det bra, i den ena drömmen så hade han även dåliga värden, antar att miljön runt omkring påverkar, man hör, ser och läser om en massa och blir väl därefter väldigt nojig. Nu går det fortfarande bra för honom, tack och lov, det enda som blir ibland är när han äter, han glömmer bort att andas ibland och både syre och puls far ner, inge roligt att se, så man får som massera honom för att påminna han att andas. 


Det jag längtar efter just nu är att få höra han låta, ett litet pip eller nåt, men än så länge är han tyst. Frågade sköterskan för nån morgon sen om hur länge det kan ta innan dom låter efter att ha kommit ut ur respiratorn, hon svarade att det kan bli på en gång eller så tar det ett tag. Har en teori om att han måste ha en bra syretillförsel i lungorna för att orka med sitt första pip. Men jag väntar, det kommer när det kommer.

Av Karin Larsson - 1 mars 2012 13:23

Nu ni, här händer det grejer! Kom upp på morgonen för att ta hand om Jamie, det vanliga hade vi tänkt oss, men han hade precis blivit bytt på och tvättningen kunde vi göra senare. Vad ska vi hitta på då, Göran satte sig i känguru med honom i väntan på ronden. Vi hann bara flytta över honom till Göran så kom läkaren förbi..

Sköterskan: Får vi sätta Jamie på vattenbädd?

Läkaren, som knappt tittade: Ja det går bra!

Jaha, inga koller eller nåt, så bort med kuvösen och in med den nya fina sängen, med sänghimmel!! Jag är lite avis, har alltid velat ha sänghimmel, men jag har aldrig fått nåt gensvar från mina föräldrar angående det, kom alltid en kommentar om massa damm och äckligt, nå ja, nog om mig.


  Vattenbädd med sänghimmel


Eftersom det blir säng så måste man ju ha kläder också!

Storlek 38 


Efter känguru hos pappa i två timmar lyfte vi över honom till nya sängen, pappa klädde på honom, och vips så låg han där, våran bebis, va stor han såg ut med kläder på. Wow!


Snygging i blå body  


   Matdags, den lila sprutan är dagens lunch

samma som igår, variationen är ju inte så stor på det här stället 

  

Presentation


Livet med Jamie
vår son född prematur i v. 22+5
Jag hoppar lite tidsmässigt, så det kan komma inlägg ifrån Januari som jag skriver nu i februari, tar lite tid att komma ihåg allt som hänt.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards