Direktlänk till inlägg 5 mars 2012

Tack för den..

Av Karin Larsson - 5 mars 2012 00:11

Varje helg så kommer mina föräldrar ner på besök från Boden, det innebär för oss socialt utbyte med omvärlden och att helgen verkligen innebär helg. Vi brukar åka ner på stan en sväng, gå ut och äta och varje söndag så åker vi och storhandlar, skönt med lite miljöombyte. Ibland tar vi oss ut på promenader på vardagarna, men det brukar vara lite segt ibland att ta sig härifrån. 

Jag och Göran har fr.o.m i fredags försökt lära oss tvättning av ansikte och byte av C-PAP näsa, det är fortfarande utmattande, jag spänner mig som en tok och vill vara försiktig men ändå någorlunda snabb för Jamies skull. Det kommer ta några gånger till innan jag tycker att det är ok, stressande att se när syret går ner på 60 och lägre.


Vet inte vad som hände idag däremot. Vi kom upp i vanlig ordning för han skulle ha mat, sköterskan hade redan börjat ge honom så vi fortsatte. Efter en stund kommer en annan sköterska, en av hans omvårdnadsansvariga,  och börjar prata om att vi borde vara där oftare, sitta med honom ännu mer och att vi inte alltid måste göra allt tillsammans utan att man kan turas om, den ena kan ta hand om honom så kan den andra gå ut på promenad osv osv osv..hon bara vräkte ur sig massa saker med slutklämmen att "det är ju för Jamies bästa". Mina känslor under den stunden var; förbannad, arg, sur, lessen, kränkt, sårad. Tack för den, det var precis det jag ville höra. Varje gång jag lämnar det här sjukhuset så får jag dåligt samvete, är jag borta för länge får jag dåligt samvete, om jag råkar somna på dagen för att jag är trött och i samband med det blivit borta nån timme får jag dåligt samvete. Ja ni anar mönstret. Min ständiga tanke är att dom dömer mig för att jag vart borta, för att jag inte tar hand om honom så mycket som dom förväntar sig. Göran och mamma såg på mitt ansiktsuttryck på en gång att jag vart förbannad. Men jag höll mun och fortsatte mata Jamie. Jag är en person som undviker diskussioner, hatar konflikter och börjar någon ha en hetsig diskussion (som inte jag är med i) så lämnar jag rummet. Nu vart det bara att bita ihop, gick därifrån helt tyst men när jag kom ner på rummet bröt jag ihop. Jag tokgrinade. 

Efter det att alla åkt till Boden, även Göran, så gick jag upp och tog hand om honom som planerat, höll huvudet högt och låtsades om som ingenting. När jag väl satt mig med honom så kom hon fram igen och pratade med mig och sa att hon förstod att jag hade blivit sur men att vi kunde prata imorgon istället. Jag vill inte prata imorgon. Jag vill bara låta det vara och fortsätta bry mig om min bebis. Vi har skött oss exemplariskt under förra veckan, nu under helgen har vi inte suttit med honom TVÅ gånger som dom hela tiden propsar på, men vi har iaf suttit en gång varje dag. Det kanske låter lite med en gång per dag, men om man förstår allt annat jobb som försigår mellan varje matning och att han ska få vila minst en halvtimme efter varje matning så går inte tiden alltid ihop. Nånstans däremellan måste vi få äta och sova också. Jag vet också att det blir mer ansvar på oss när vi kommer hem, men det blir en annan sak, då är det han som säger när han är hungrig, jag sköter om honom utan en saturationsmätare som säger att syret är lågt eller pulsen för hög. 

Blä, det här blev värsta gall-urskrivningen för mig...

  


Nåt roligt då?! Jo faktiskt. Efter sittningen ikväll så la jag tillbaka honom på mage med huvudet åt vänster, han låg och krånglade i sängen och verkade inte alls nöjd, efter en liten stund så ser jag hur han lyfter upp kroppen och vrider huvudet till höger och lägger sig ner. Chockad står jag och ser på, han ville tydligen ligga åt det hållet istället, ok då, var sån då. Hade ingen aning om att han var SÅ stark! Duktig kille! 

  

 
 
Ingen bild

Lino

5 mars 2012 08:48

Åh, vilken jäkla häxa!
Ni är så jäkla starka och duktiga, en annan hade ju kollapsat för längesen :/

Många kramar!!

 
Ingen bild

J

5 mars 2012 09:11

Det finns så många på neonatalavdelningar som inte tänker sig in i föräldrarnas situation innan de säger saker. Mitt barn var inte fött före vecka 30 och vi stannade på sjukhuset i tre veckor bara. Men jag fick en förlossningsdepression och hade ingen som helst lust att varken äta eller ta hand om mitt barn. Men jag gjorde det bästa jag kunde. Jag sov med mitt barn varje natt, hon låg innanför mina kläder och sov. På dagarna lät jag henne sova i värmebädden. Jag matade alla måltider och jag bytte alla blöjor. Inte en enda gång lämnade jag avdelningen, bara när jag skulle ner till pressbyrån i reception för att köpa något att äta ibland. Det enda kravet jag ställde på personalen var att jag ville att de tog hand om min dotter hela natten första veckan (den tid jag inte kunde sova med henne på mig) och de flesta i personalen tyckte det var helt okej, de förstod mina känslor. Själv hade jag en depression men pratade såklart inte med alla sköterskor om hur jag kände. Och det enda som gjorde att jag orkade med dagarna psykiskt var om jag fick sova 6 timmar per natt på sjukhuset. Men nej det var inte okej enligt vissa sköterskor, men tack och lov var dessa få som inte förstod mina behov. Min dotter mådde utmärkt, var aldrig ledsen och åt bra, sov bra och gick upp i vikt fort. Ändå skulle de alltid tjata på mig när jag kom att jag borde ha henne hela nätterna också och att hon saknat mig hela natten. Jag höll på att bli tokig på de sköterskorna som pratade på detta vis. När jag sedan blev utskriven från bb och fick flytta in på neonatalen så valde jag att ha min dotter hos mig dygnet runt och överdrev till och med skötseln av henne. Jag blev besatt av att få höra att jag skötte mig exemplariskt. Jag mådde inte alls bra, och när min dotter blev utskriven och jag kom hem så skötte jag henne dygnet runt och gjorde allt utmärkt. Men ingen hade pratat med mig om att älska henne eller hur man älskar sitt barn när allt bara handlar om rutiner. Jag grät floder när min dotter var runt halvåret gammalt och jag för första gången såg på henne och kände kärlek. Innan dess handlade det bara om att ta hand om henne och göra andra nöjda med mig, men nu kunde jag äntligen börja livet på riktigt som en mamma som älskar sitt barn.

 
Ingen bild

Ewa

5 mars 2012 12:10

Innan man slänger ur sig det hon gjorde borde man tänka sig för.
Hur jobbigt har inte ni det redan. Ni måste ju bli starka och orka med att vara bra föräldrar. Är inte de där för att sköta om de små. Om nu inte mamma eller pappa orkar hela tiden.
Man älskar väl inte sitt barn mindra för att man inte är där varje minut. En stark glad mamma eller pappa är väl målet.Sköterskan hade säkert en dålig dag, som man inte får ha när man jobbar där hon gör. Ta hand om er och er lilla bebis.

 
Tanna

Tanna

5 mars 2012 13:21

Hej ! Jag är själv också prematurmamma. Dock kom våran kille senare v 31+6. Konstigt det där med personal på neo, man borde ju tycka att dom skulle ha mer förståelse för föräldrar speciellt mammor. För oftast har det ju hänt nåt, mamma är sjuk el liknande, traumatiska förlossningar osv. Man mår oftast inte bra som mamma och sen behöva ha dåligt samvete 24/7...nä det är inte ok. Vissa tjatade på mig medans jag var inskriven på BB och var rätt dålig att jag borde vara på neo mera. Och dom på BB ville inte släppa mig och var nästan arga när jag gick för dom ville inte riskera nåt. Tillslut så bad jag en på neo skriva en lapp där det stod att mamma är sjuk och kommer endast när hon orkar. Så slapp jag massa frågor. Ändå var jag där flera ggr om dagen....Stå på dig, du behöver få egentid och ibland är det grymt skönt att vara 2 st på neo. Jag var alltid orolig när min man inte var med. Det går inte att jämföra livet på sjukhus och hemma. när man är hemma kommer allt naturligt, men på sjukhus tycker jag faktiskt att personalen kan ta alla nätter och även vissa matningar osv.
Mvh Tanna

http://tannaodevil.blogg.se

 
Nillan

Nillan

6 mars 2012 09:35

Hej!
Jag har också varit på barn 4 i slutet av förra året. Känner igen mig av det du skriver om dessa sköterskor som antagligen borde arbeta med maskiner, brädor eller andra döda ting och definivt inte människor! Vår lilla kille kom i vecka 34 så det blev bara lite drygt 3 veckor på sjukhuset men alla har vi nog samma känsla, att vi inte är tillräckliga. De behöver vi knappast höra av personalen. Det gick till så att vi skulle få ha vår son inne på föräldrarummet (vilket vi var överlyckliga för) men efter typ två nätter kände vi att de skulle vara skönt att få sova mellan 00.00 - 06.00 iaf. Så jag gick och frågade om vår son kunde sova inne på salen den natten och fick till svar: "Nja, då får du fråga nattpersonalen för det är ju DU som ska ta hand om ditt barn". Mmm som om jag inte ville de? Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte sa något. Men jag förstår dig precis, jag orkade inte ta nån konflikt så de fick vara. Stå på dig om det går! Tusen styrkekramar till er!

http://www.mammanillan.blogg.se

 
Mila

Mila

7 mars 2012 17:09

Men Hallå! En del hamnar verkligen i fel yrke och på fel plats, så får man bara inte säga! Började läsa inlägget och tyckte att det lät så bra att ni gjorde saker och ting tillsammans man blir ju starkare då lixom. Stå på er! Ni måste må bra och orka och det är väl det som är bäst för erat barn!

http://milagoss.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin Larsson - 21 oktober 2013 12:00

Pulkbild från förra vintern. Finkläder. Sommarens roligaste; bärplockning i trädgården. Kan själv klättra och sätta sig. Jordgubbar och grädde är nam-nam. Hästskoj. Första gången på utebadet. Inskolning på dagis. Då och nu. Höstfix i trädgå...

Av Karin Larsson - 17 oktober 2012 22:39

Minimannen har somnat i vår säng, ska snart lyfta över honom till hans egna säng. Tror dessutom att jag får sängen för mig själv eftersom Göran somnat på soffan, nice! ;-)...

Av Karin Larsson - 12 september 2012 21:43

Imorse så bestämde jag mig för att jag och Jamie skulle prova på babysång på biblioteket, jag som vanligtvis är livrädd för nya saker tog mig i kragen och packade ner mini i vagnen. Som tur är så är man ju bekant med hon som håller i sången så det kä...

Av Karin Larsson - 10 september 2012 10:32

Efter lite gröt, lite äppelpure och ersättning så var det tack och god natt igen. Verkar som jag får äta frukost själv idag, inte lätt att vara mamma ;-)...

Av Karin Larsson - 8 september 2012 10:58

Passar på att försöka skriva ett inlägg innan minimannen vaknar, får väl se hur det går, tar väl flera timmar innan jag är klar med det här inlägget annars.   Här flyter då allting på, jag kan inte klaga, Jamie sover, äter och beter sig som vilke...

Presentation


Livet med Jamie
vår son född prematur i v. 22+5
Jag hoppar lite tidsmässigt, så det kan komma inlägg ifrån Januari som jag skriver nu i februari, tar lite tid att komma ihåg allt som hänt.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards